The Sense of Meaning is an Orienting Reflex - Lansare catalog Ștefan Ungureanu
The Sense of Meaning is an Orienting Reflex este expoziția de lansare a catalogului Ștefan Ungureanu Ant Generated Future, coord. Ioana Marinescu, care va apărea la Ed.Pandora M (Parte din Grupul Editorial Trei), octombrie 2017, la Cărturești Carusel.
Pentru Ștefan Ungureanu, timpul este punctat de lucrările pe care le realizează. În consecință, lucrarea devine o unitate de măsură, o monadă care îi structurează viața interioară.
În acest sens, catalogul se dovedește un nou tip de unealtă, un nou tip de hartă, orientată temporal de un nou tip de cartare, un echilibru punctat care îi ajută pe artist și privitor deopotrivă să navigheze printre unitățile de timp ale lui Ungureanu.
Proiect editorial finanțat de
„Administraţia Fondului Cultural Naţional”
The Sense of Meaning is an Orienting Reflex
(Jordan Peterson)
Catalogul Ștefan Ungureanu Ant Generated Future însumează cele mai importante expoziții personale ale artistului din ultimii ani, începând cu Closed Systems în 2012 și terminând cu Ant Generated Future în 2016. Este un instrument conceptual, gândit în paradigma cartării și ajută la orientare și navigare într-o lumea „punctuată” de teorii științifice care se transformă sub mâna lui Ungureanu în sisteme vizuale.
Dorința de ordonare și înregistrare se produce în legătură cu relația spațiu-timp: viața artistului se măsoară în producția artistică și în capacitatea de a sintetiza vizual noile zone defrișate din sfera cunoașterii. Știința este pălăria cea mai cuprinzătoare, dar Ungureanu îngurgitează în cantități pantagruelice și psihologie, antropologie, sociologie și alte sfere de interferență.
Munca la acest proiect s-a întins pe mai bine de patru ani, timp în care ideile s-au înmulțit și s-au diversificat, textele s-au scris și s-au rescris, forma obiectului s-a transformat (nimeni nu știe ce e în inima Art Directorului…) și viața lui Ungureanu a luat diferite întorsături. Într-un fel s-a maturizat. Și-a asumat și mai mult rolul de artist. După prima expoziție, când lucrările plecaseră din atelier, remarca: „Era foarte ciudat faptul că îmi petreceam ziua unde lucrez, fără să lucrez. Mi se părea fără sens spațiul ăla în absența lucrului.”. În condițiile în care până atunci, credea că existența lui e bine compartimentată și delimitată, iar viața personală și cea de la atelier sunt capitole separate.
Diferențe există mai ales între momentul interviului din catalog – care s-a produs în mare parte în 2015 și „momentul vorbirii” – expoziția din 2017. Atunci artistic research era doar o un tip de intuiție a mea asupra metodei lui. Discuția noastră extinsă a produs un tip de autoanaliză și autoevaluare și s-a finalizat cu asumare și perfecționare. Desigur, acestă cheie analitică descifrează doar o parte din energiile pe care Ungureanu le aduce în lucrările sale. A avut momente în care a utilizat performance-ul sau și-a reevaluat strategiile narative. Momente în care s-a dus în tabere de cercetare arheologică și s-a documentat. În prezent explorările și cartările teoretice au căpătat o formă pragmatică: e interesat de peșteri și expediții speologice.
Expoziția se transformă aici în terenul defrișat anterior de Ungureanu, în care catalogul funcționează ca unealtă de orinetare, iar panotarea ca un sistem familiar, ușor de radiografiat și pentru privitorul neavizat. Lucrările selectate sintetizează perioada Closed Systems – Ant Generated Future dar promit și o scurtă incursiune în proiectele viitoare ale artistului.
Ioana Marinescu
Lasă un răspuns