LALELE, LALELE - prima premieră a anului la MACAZ
CinePOLSKA – filme poloneze la București
PEOPLE OF ROMANIA se lansează la galeria Simeza
All Stars For Outernational
La drum cu tata, un road movie plin de candoare, din 3 februarie în cinematografe

Program expozițional MNAC

de veiozaarte  |  17 aprilie, 2016  |  0 comentarii

CONFERINȚĂ DE PRESĂ: miercuri, 20 aprilie 2016, ora 11:00
MNAC – MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ

Str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, aripa E4, 050563 Bucureşti 5
Accesul prin Calea 13 Septembrie, B3

VERNISAJ: 20 APRILIE 2016, ora 19:00
OPENING: APRIL 20, 2016, 7pm

MNAC – PALATUL PARLAMENTULUI / THE PALACE OF PARLIAMENT

Avem plăcerea sa vă invităm la conferința de presă organizată cu ocazia deschiderii noului program expozițional MNAC, miercuri 20 aprilie, vernisaj 19:00- 21.30.
Conferința de presă va avea loc la ora 11:00 cu participarea curatorilor, artiștilor invitați și a Directorului General MNAC, Călin Dan.
Conferința va fi urmată de un tur ghidat în toate cele 6 expoziții care se vor deschide în data de 20 aprilie, detalii despre expoziții mai jos.

RSVP: info@nullmnac.ro, tel + 021 3189137

___________________________________________________________

© Igor Grubić, 366 ritualuri de eliberare, 2008-2009, fotografii aranjate în 33 de părți, detaliu.

© Igor Grubić, 366 ritualuri de eliberare, 2008-2009, fotografii aranjate în 33 de părți, detaliu.

Forme în timp – viitorul nostalgiei
Partener: Deutsche Telekom (DE)
Curatori: Adriana Oprea, Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher

Artişti: Mihuț Boșcu-Kafchin, Yane Calovski, Stanisław Dróżdż, Ksenia Gnilitska, Igor Grubić, Aneta Grzeszykowska, Nilbar Güres, Petrit Halilaj, Vladimir Houdek, Pravdoliub Ivanov, Ali Kazma, Šejla Kamerić, Lesia Khomenko, Genti Korini, Eva Kotátková, Zofia Kulik, Vlado Martek, Radenko Milak, Sükran Moral, Ciprian Mureşan, Vlad Nancă, Ioana Nemeș, Paulina Ołowska, Roman Ondák, Dan Perjovschi, Agnieszka Polska, Tobias Putrih, Nedko Solakov, Mladen Stilinović.

Coordonator MNAC: Irina Radu
Arhitect: Attila Kim
20.04 – 9.10.2016
Etaj 1

Forme în timp – viitorul nostalgiei prezintă lucrări din Colecţia de Artă Telekom, o colecţie tânără fondată în 2010 şi interesată de arta contemporană din estul şi sud-estul Europei. Expoziţia plasează lucrări de artă recente alături de lucrări de importanţă istorică ale deceniilor anterioare şi evidenţiază aspectul pregnant narativ al artei Europei de Est. Creând o relaţie între istoriile ţărilor est-europene, discursul individual şi personal al artiştilor selectaţi  relevă atât o angajare în trecut, cât şi o viziune asupra viitorului. Ceea ce le caracterizează pe ambele este o reflecţie asupra modului în care istoria este construită şi transformată. (Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher)

_____________________________________________________________

 © Paul Păun, Desen figurativ, [„Lovaj”], nedatat, Tuș cu peniță pe hârtie, 260x320 mm, Colecția Petre Solomon.

© Paul Păun, Desen figurativ, [„Lovaj”], nedatat, Tuș cu peniță pe hârtie, 260×320 mm, Colecția Petre Solomon.

DADA . RO
Artiști: Victor Brauner, B. Fundoianu, Marcel Iancu, Paul Păun, Tristan Tzara, Ion Vinea  (Prima parte până pe 26.06.2016)
Parteneri: Muzeul Naţional al Literaturii Române, Biblioteca Academiei Române
Coordonator MNAC: Irina Radu
Arhitect: Attila Kim
20.04 – 9.10.2016
Etajul 2

Într-un articol celebru, Urmuz-Dada-Suprarealism (Contimporanul, nr. 71, 1926) Ion Vinea încerca să stabilească o „filiațiune” în  care autorul absurdist Demetru Demetrescu –Buzău devenea precursorul insurecției de la Cabaretul Voltaire. Această teză, invalidată de cronologie, voia în primul rînd să impună o origine autohtonă a artei și literaturii de avangardă, care apărea, din acestă perspectivă, drept un produs de „export” și nu de „import”. Cu toate acestea, dacă plaiul mioritic nu a fost locul de naștere veritabil al mișcării Dada, Bucureștiul poate pretinde la un loc semnificativ pe harta avangărzii europene. O serie de piese rare, extrase din depozitele Muzeului Literaturii Române și Bibliotecii Academiei Române, dar și din importante colecții private, o dovedesc cu prisosință. (Radu Stern)

__________________________________________________________

© Boris Achour, Care parte din da nu o înțelegi?, 2016, bâtă de baseball, 81 x 5 x 5 cm. Prin amabilitatea artistului și Galerie Allen.

© Boris Achour, Care parte din da nu o înțelegi?, 2016, bâtă de baseball, 81 x 5 x 5 cm. Prin amabilitatea artistului și Galerie Allen.

CASA CAUTĂ UN AMIRAL DE ÎNCHIRIAT
Curator: Marie Bechetoille
Artiști: Åbäke, Boris Achour, A Constructed World, Madeleine Aktypi, Karina Bisch, Antonia Carrara, Antonio Contador, Pauline Curnier Jardin, David Evrard, Seulgi Lee, Jeanne Moynot, Guillaume Pellay & Yoan Sorin, Matteo Rubbi, Biroul de Cercetări Melodramatice, Julien Tiberi, Valentina Traïanova, Giuliana Zefferi.
Coordonator MNAC: Antigona Silvia Rogozea
Arhitect: Attila Kim
20.04 – 9.10.2016
Etaj 2

„Nerăbdarea de a trăi era mare, dezgustul era direcționat împotriva tuturor formelor de civilizație modernă, a însăși fondării acesteia, a limbajului, iar revolta lua forme în care grotescul și absurdul prevalau asupra valorilor estetice.”
Tristan Tzara, Discuție cu Georges-Ribemont Dessaignes, 1958

În 1916, seratele de la Cabaret Voltaire inaugurau ceea ce avea sa devină Dada: „nelimitat, ilogic, etern [1]”. Dadaiștii afirmau un elan al vieții, pe cel al revoltei, negației și deriziunii sub orice formă. Ca ecou al acestei stări de spirit, expoziția „Casa caută un amiral de închiriat” reunește în jur de douăzeci de artiști contemporani, care îmbină performance-ul, sculptura, pictura și poezia. Ca în poemul simultan L’Amiral cherche une maison à louer [2] (Amiralul caută o casă de închiriat), mai multe limbaje se suprapun. Cuvinte, sunete, gesturi și personaje compun un ansamblu poetic și eclectic. Lucrările invită spectatorul să imagineze, să producă sau să reconstituie acțiuni trecute și viitoare. Spontaneitatea și hazardul creează ficțiuni în care spirite grotești apar și dispar, schimbându-și încontinuu chipul și vocea. (Marie Bechetoille)

Programul performanțelor

20 aprilie 2016 / 19:30 – 21:00

Karina Bisch, Le Témoin (extrait)
Pauline Curnier Jardin, Big Hot Lava With Legs (Lavă mare, fierbinte, cu picioare)
Jeanne Moynot, Farfouillette
Guillaume Pellay & Yoan Sorin, Feeling The Shape Like The Donkey Plays Guitar (Simțind
forma așa cum măgarul cântă la chitară)
Biroul de Cercetări Melodramatice, The Game of Giving and Asking for Reasons
(Jocul de a oferi și pretinde motive)
Valentina Traïanova, Danse de la sorcière (Dansul vrăjitoarei)

____________________________________________________________

mnac4-850

Credit imagine: © Tudor Constantinescu, Bălan, Locuințe

Orașe românești în declin
Curator: Ilinca Păun Constantinescu
Arhitecți: Iulia Curiman, Alexandru Păun, Laura Popa-Florea
Grafică: Gabriela Belcineanu
Parteneri: ATU (Asociația pentru Tranziția Urbană) Asociația ideilagram
Coordonator MNAC: Daniela Calciu
Finanțatori: Administrația Fondului Cultural Național; Ambasada Germaniei la București
Proiect câștigător al Apelului de proiecte MNAC 2014
20.04 – 9.10.2016
Etaj 3

Expoziția Orașe românești în declin vorbește despre declinul și contracția orașelor românești ca fenomen de amploare. Datele statistice arată că majoritatea orașelor din România, de varii dimensiuni și tipologii (orașe mici turistice, industriale, orașe cu profil agricol, orașe-port la Dunăre) se confruntă astăzi cu diferite tipuri de declin: socio-cultural, economic, fizic, demografic. Jumătate din orașele țării au în acest moment cu o cincime de locuitori mai puțin decât în 1990, însă problematicii shrinking îi este încă acordată puțină importanță, cu toate că de la teoretizarea în spațiul germanic a acestui fenomen a trecut deja mai bine de un deceniu.

Orașe românești în declin  reprezintă o premieră în discutarea și aducerea la lumină a acestui fenomen acut și omniprezent, pe care îl prezintă sub o formă inteligibilă, atractivă și interactivă, vizând în final o percepție pozitivă asupra unui fenomen negativ.

ARTIȘTI:
Artiști permanenți expoziție:          
„Planeta Petrila” // instalații fotografice și video, obiecte și evenimente conexe // Ion Barbu
// proiect transmedia // Andrei Dăscălescu
„Fenomenul” // instalație fotografică și de obiect // Tudor Constantinescu și ideilagram
„Site under Construction” // instalație video // Mihai Sima, Andreea Iancu, Raluca Sabău, Stejara Timiș, Anca Trestian
„Post-Industrial Stories” // proiect fotografic// Ioana Cîrlig și Marin Raica
„ CASA de CULTURĂ nu e aCASĂ” // instalație// Irina Tulbure, Andreea Chirică, Celia Ghyka, Alex Călin și Asociația «cu a mic»
„Cinema, mon Amour” // film documentar // Alexandru Belc (70min)
„Waiting for August”// film documentar // Teodora Ana Mihai (88min)

Evenimente conexe:  
20 aprilie:       Fanfara de la Petrila
28 mai:           TEATRUL subPĂMÂNT. VALEA JIULUI DUPĂ 1989
17 iunie:         Trupa de teatru „Auăleu”, Timișoara // Ferma
Iulie:               LABORATOR BRĂILA – Abordări alternative ale periferiilor urbane în cadrul unui Shrinking City (B-LAB) / This place is pretty good (locuri bune în Shrinking Cities)
Iulie:               Proiecții de film UrbanEye
August:          Proiecția întreagă a documentarului „Waiting for August”și dezbatere
Septembrie:   Proiecția întreagă a documentarului „Cinema, mon Amour”și dezbatere
Octombrie:     Masă rotundă internațională
Noiembrie:     Lansarea catalogului extins al expoziției

___________________________________________________________

 Stânga: © Carmen Dobre-Hametner, Kashjew & Fjordwolf, din seria Furries, imagine digitală, detaliu din panoramă 360º, 30 x 264 cm, 2010. Dreapta: © Suk-Kuhn Oh, The Text Book (Chulsoo & Younghee), coperta 4, 26 x 32 cm, c-print digital, 2006.


Stânga: © Carmen Dobre-Hametner, Kashjew & Fjordwolf, din seria Furries, imagine digitală, detaliu din panoramă 360º, 30 x 264 cm, 2010. Dreapta: © Suk-Kuhn Oh, The Text Book (Chulsoo & Younghee), coperta 4, 26 x 32 cm, c-print digital, 2006.

A doua lege
Artiști: Carmen Dobre-Hametner (RO-DE), Suk Kuhn Oh (KR)  
Curatori: Diana Marincu și Anca Verona Mihuleţ
Capitolul III al proiectului expozițional în șase părți „Punctul alb şi cubul negru”
Coordonator MNAC: Mălina Ionescu
Arhitect: Attila Kim
Proiect câștigător al Apelului de proiecte MNAC 2014
20.04 – 26.06.2016
Etaj 4

Expoziţia A doua lege este o expoziţie de tip laborator, clădită cu multă intensitate, menită să creeze puţină dezordine la nivelul vizualităţii şi al modului în care privim identitatea, identificarea şi memoria prin intermediul a două canale distincte – documentarea comunităţii Furry realizată de Carmen Dobre-Hametner şi re-enacmentul fotografic al unor momente importante din istoria modernă a Coreei de Sud conceput de Suk Kuhn Oh. Acţiunea prezentării are un ritm specific, prin creşterile şi scăderile de tensiune, asemenea unei piese de teatru. La un moment dat, aproape avem impresia că există o distincţie între personajele pozitive şi cele negative prezentate în lucrări sau între identitatea privată și cea publică asumată de personaje, impresie care se continuă şi în expoziţie.

Prezenţa lui Suk Kuhn Oh în România este susţinută de Oraşul Metropolitan Incheon, de Fundaţia Incheon pentru Arte şi Cultură şi de Consiliului Artistic Coreea, ca parte a programului de cooperare regională.

Această expoziţie va fi urmată de capitolul patru al proiectului, Fortăreaţa solitudinii din pădurea sfântă a zgomotului etern, un dialog între lucrările Larisei Sitar (RO) şi ale lui Roman Štětina (CZ), care se va deschide pe data de 7 iulie.

______________________________________________________________

mnac6

© Konrad Smoleński, DIZZY SPELLS, 2 obiecte cinetice + orgă de cameră, diferite materiale, ca. 100 × 200 × 600 cm fiecare, 2014, Colecția Zachęta National Gallery of Art, Warsaw (PL).

Konrad Smoleński: Dizzy Spells (PL)
Curator: Rokolectiv
Coordonator MNAC: Sandra Demetrescu
20.04 – 29.05.2016
Parter

20.04, proiecție: Konrad Smolenski, ENERGY HUNTERS, Film Digital, 2011, 26″20′

Dizzy Spells este o instalație cinetică, compusă din două siluete gonflabile și dintr-o orgă de cameră modificată. Aerul care alimentează siluetele provine din două ventilatoare modificate, așadar siluetele par să se prăbușească, din când în când, datorită extenuării. De regulă amuzante și colorate, trăsăturile lor sumbre nu mai aduc aminte de un parc de distracții, sau de o petrecere aniversară pentru copii; din contră, ceea ce evocă este o cameră sumbră de fetișuri.

Konrad Smoleński este activ de peste un deceniu în zona artelor vizuale, însă interesul său central este pentru sunet. Lucrările sale îmbină estetica punk-rock cu precizia și eleganța tipice minimalismului. A reprezentat Polonia la Bienala de la Veneția (2013) cu memorabila instalație Everything Was Forever, Until It Was No More.

Konrad Smoleński (n. 1977) a absolvit Academia de Arte din Poznań (2002). Și-a prezentat lucrările în numeroase expoziții, printre care la Ludwig Museum, Budapesta; Pinchuk Art Center, Kiev; Muzeul Morsbroich, Leverkusen; Waterside Contemporary, Londra; Offen auf AEG, Nürnberg; Palais de Tokyo, Paris; și Zachęta — National Gallery of Art, Varșovia. Deținător al bursei Ministerului Culturii Polonez și al Patrimoniului Național (2000). Câștigător al Deutsche Bank Foundation Award — Views 2011. Trăiește și lucrează la Varșovia (PL) și Berna (CH).

Expoziția este realizată cu sprijinul Institutului Polonez din București și al Zachęta National Gallery (Varșovia).

RSVP: https://www.facebook.com/events/986746641422411/

Intrarea este liberă. Se asigură accesul cu automobilul propriu / taxiul și locuri de parcare gratuită. /

EVENIMENTE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *